Als je ervoor hebt gekozen om de sprong te wagen als ondernemer en een eigen bedrijf te starten, heb je waarschijnlijk een persoonlijke motivatie gehad die je heeft aangezet tot actie. Misschien had je genoeg van de dagelijkse sleur op kantoor, of droomde je ervan om jouw passie om te zetten in een succesvolle onderneming. Wat het ook was, de beslissing om ondernemer te worden is niet iets dat lichtvaardig moet worden genomen.

Wat maakt iemand een goede ondernemer?

Een goede ondernemer heeft bepaalde eigenschappen die hem of haar onderscheiden van anderen. Het begint met visie en doorzettingsvermogen. Een goede ondernemer heeft een duidelijk doel voor ogen en is bereid om hard te werken om dit doel te bereiken. Daarnaast is creativiteit van groot belang. Als ondernemer moet je in staat zijn om nieuwe ideeën te bedenken en kansen te zien waar anderen dat niet doen. Verder is het van belang om risico’s te durven nemen en besluitvaardig te zijn.

De laatste tijd zie je steeds vaker berichten voorbijkomen dat je jouw dromen en doelen alleen maar hoeft te visualiseren om een goedlopend bedrijf te manifesteren met de wet van aantrekking. De werkelijkheid is anders. Het is namelijk én-én. Als je keihard werkt vanuit wilskracht maar er zelf niet in gelooft, dan zie je ook de kansen niet die op je pad verschijnen. De andere kant: als je in jouw idee gelooft, het ondernemerschap helemaal voor je ziet en je wensen hebt uitgesproken en vervolgens niet in actie komt en niks doet, werkt het ook niet. Het goud zit in het combineren van deze eigenschappen.

Wat zijn ondernemende skills?

Ondernemende skills zijn vaardigheden die je als ondernemer nodig hebt om succesvol te zijn. Dit omvat onder meer het vermogen om effectief te communiceren, zowel schriftelijk als mondeling. Daarnaast is het ook belangrijk om goed te kunnen netwerken en relaties op te bouwen. Verder is timemanagement essentieel om productief te blijven en te kunnen groeien als ondernemer. Tot slot is leiderschap een cruciale vaardigheid, omdat je vaak teams en projecten moet aansturen.

Wat is het doel van ondernemen?

Voor elke ondernemer kan de betekenis van ondernemen anders zijn. Voor sommigen is het een manier om hun passie en creativiteit tot uiting te brengen, terwijl anderen gedreven worden door de drang naar vrijheid en zelfexpressie. Het starten van een eigen bedrijf geeft vaak ook een gevoel van voldoening en trots, omdat je iets opbouwt dat helemaal van jou is.

Ontdek in het volgende overzicht wat de motivatie is van mensen zoals jij, om hun eigen bedrijf beginnen, passend bij hun Eigenheid

Rood: Snel en nieuw
Ondernemers met een rode motivatie houden van dynamiek en nieuwe ideeën, ze worden blij van nieuwe plannen en snel schakelen

Oranje: Net even anders
Voor sommigen is ‘hoe het hoort’ niet genoeg. Als jij liever dingen op jouw eigen manier doet, biedt het ondernemerschap jou vrijheid om uniek te zijn.

Geel: Kennis delen
Ondernemers met deze kleur houden ervan om te leren en willen hun kennis graag met anderen delen.

Groen: Oog voor anderen
Groen gemotiveerde ondernemers hebben oog voor anderen. Ze willen niet alleen succes voor zichzelf, maar ook voor de gemeenschap.

Turkoois: Innovatie aanjagen
Turkoois gemotiveerde ondernemers houden van vernieuwing. Ze willen constant nieuwe dingen ontdekken en streven naar innovatie in hun bedrijven.

Blauw: Verhalend leren
Ondernemers met deze kleur vertellen graag verhalen om de kennis over te dragen en anderen iets bij te brengen

Zwart-Wit: Streven naar vrijheid
Voor deze ondernemers is vrijheid het belangrijkst. Los breken van regels en financieel onafhankelijk zijn.

Bruin: Vakmanschap delen
Bruin gemotiveerde ondernemers vinden vreugde in vakmanschap. Ze willen anderen blij maken met hun talenten en passie.

Roze: Zorgen met liefde
Roze gemotiveerde ondernemers willen met liefde voor anderen zorgen. Ze vinden voldoening in het positief beïnvloeden van het welzijn van anderen.

Paars: Betekenisvol bijdragen
Voor paarse gemotiveerde ondernemers gaat ondernemen verder dan succes. Ze willen betekenisvol bijdragen aan de wereld en hun gemeenschap.

Iedere ondernemer heeft zijn eigen persoonlijke motivatie en drijfveren om te (gaan) starten. Of het nu vrijheid, creativiteit, kennisdeling, of sociale verantwoordelijkheid is, ondernemen biedt ruimte voor jouw eigen pad. Ontdek jouw kleur en vervolg (of begin) het avontuur van het ondernemerschap.

Expeditie Eigenheid draait om het ontdekken en accepteren van wie je bent, zodat je een unieke bijdrage aan de wereld kunt leveren.

Wij zijn Sanne en Janet. Samen nemen we je mee op een boeiende expeditie van ratio naar intuïtie, met als eindbestemming: meer rust in jouw hoofd en in jouw leven.

Als bedenkers van de E.I.G.E.N.H.E.I.D. methode brengen wij op een enthousiaste en deskundige manier helderheid in onderwerpen als Energie, Identiteit, Groei, Emoties, Nieuwsgierigheid, Heling, Evenwicht, Intuïtie en Duidelijkheid

Als je enthousiast bent geworden door de inzichten en ideeën die we besproken hebben en als je meer wilt weten over jouw Eigenheid, raden we jou aan om deel 1 van jouw gepersonaliseerde Eigenheidboek te lezen. Dit boek is geschikt voor ondernemers en professionals die nieuwsgierig zijn, gericht zijn op groei en interesse hebben in het ontwikkelen van hun eigen uniekheid.

Dit blog is een samenwerking tussen Het is je gelukt & bij Pluche